Blog

2ezer mérföldnyi vasút és 50ezer mérföldnyi út: mérnöki csodák, amelyek megváltoztatták az amerikai kontinenst

Július 9-től minden kedden 21:00-kor lebilincselő dokusorozat látható a Viasat History műsorán: A világot építő mérnöki munka az elmúlt két évszázad legikonikusabb és legjelentősebb építészeti csodáinak megszületését és megvalósítását mutatja be nyolc részen keresztül a Golden Gate hídtól a Szabadság-szoborig. Cikkünkben betekintést nyújtunk abba, hogy formálta át a modern világot…

…az a 2000 mérföld hosszú vasút, ami összekötötte a keletet nyugattal

Két évszázaddal ezelőtt könnyebb volt a régi világból New Yorkba jutni, mint a keleti partról Kaliforniába. Ezen változtatott a transzkontinentális vasút. Az Atlantit a Csendes-óceánnal összekötő, 2000 mérföld hosszú vasút építése 1863 és 1869 között zajlott, és két cég, a Central Pacific és a Union Pacific dolgozott rajta egyszerre: az előbbi nyugatról haladt keletre, az utóbbi pedig keletről nyugatra. A kormány által finanszírozott munkával a vállalatok nem csupán földeket szereztek, de minden egyes megépített mérföldért vaskos díj ütötte a markukat 16 000 és 48 000 dollár között a terep nehézségétől függően. Mivel nem volt előre lekötve, hogy ki mekkora szakaszt épít, így az a cég nyert többet, amelyik gyorsabban dolgozva messzebbre jutott. A Sacramentót Omahával összekötő, mintegy 1912 mérföld hosszú vonal 1869 májusában nyílt meg: az óceántól óceánig tartó utazás hossza ezzel hat hónapról egy hétre csökkent.

…a világ egyik legnagyobb szobra, ami a szabadság szimbólumává vált

A Polgárháború végét követően franciák a demokrácia útjára lépett Amerikát meg akarták lepni valami felejthetetlennel. A Szabadság-szobor ötlete Frédéric Bartholdi, a fiatal és akkor még ismeretlen szobrász fejéből pattant ki, aki úgy gondolta, hogy ha csinálnak valami nagyméretűt, az mindenkinek fel fog tűnni. A szobor megépítését adományokból finanszírozták, egészen pontosan 120 000 adományozó hozzájárulásából, miután a lángot tartó kezét megépítették az 1876-os philadelphiai világkiállításra. A Gustav Eiffel bevonásával megtervezett szobor végül 1884-ben készült el Franciaországban, ahonnan 350 darabban szállították át Amerikába, hogy négy hónapon át építsék össze. Eredetileg rézvörös volt, és csak az évek múltán a korróziónak köszönhetően nyerte el végső, zöldes színét. A szobor konstrukciója forradalmi volt: előbb felhúztak egy tartó szerkezetet, és arra húzták fel rétegezett lepelként a szobor külsejét, ami ennek köszönhetően a mai napig mentes a repedésektől.

…az útrendszer, ami Amerika összes települését érinti

Az I. világháborút követően az autógyártás felpörgött, igen ám, de az amerikai kontinens útjainak 90%-a földút volt tele kátyúkkal és sárral, autók számára használhatatlan minőségben. Az amerikai kongresszus 1921-ben fogadta el azt a törvényt, amely nem csupán egy kontinenst érintő hálózat kiépítéséről szólt, de a történelemben először a közlekedési szabályokról is – köztük a nyolcszöglet alakú stoptábla bevezetésével! A munkálatok 1926-ban kezdődtek, és több évtizedig tartottak, de végül elkészült az a közel 50 000 mérföld hosszú úthálózat, ami háromszor olyan hosszú volt, mint a kínai nagy fal, annyi betont használtak fel hozzá, amivel háromszor el lehetett volna utazni a Holdra meg vissza, az árából pedig 2000 Hoover-gátat fel lehetett húzni. Ma évente 700 milliárd mérföldet tesznek meg ezeken az utakon, és míg anno 63 napig tartott eljutni autóval a keleti parttól a nyugatiig, ma már 45 óra is elég hozzá. Világos közlekedési szabályok mellett, természetesen.

Mérnökök és az ő ambícióik határozták meg, milyen világban élünk most, de mindennek megvolt az ára. A világot építő mérnöki munkából többek között kiderül, hogy miért került 30 000 emberéletbe a mindössze 50 mérföld hosszú Panama-csatorna, miért volt szükség egy vízalatti kábelre, ami összekötötte Amerikát a világ többi részével, és az is, hogy küszöbölték ki a földrengés veszélyét a közel 3000 méter hosszú Golden Gate-tel.

Előzetes

Műsor

Összefoglaló

A világot építő mérnöki munka

Ez a sorozat azon ikonikus találmányokat és mérnöki bravúrokat mutatja be, amelyek nagy hatással voltak a világra, annak fejlődésére. A legbrilliánsabb látnoki elmék történeteit meséli el, akik az elmúlt két évszázad leglenyűgözőbb épületeit álmodták meg, mint például a Golden Gate híd, a Panama-csatorna, a Transzkontinentális vasút és a Szabadság-szobor. A film a leküzdhetetlennek tűnő kihívásokról, a rivalizálásról és a háttérben zajló politikai csatározásokról szól, amelyek ezekre a jövőt formáló innovációkra hatással voltak.

Kapcsolódó műsorok